söndag 20 mars 2011

Mitt första egna mönster

Vad ska man göra när man är sjuk och trött? Jag har varit helt utslagen av en virusinfektion i en månad nu. Jobbigt och tråkigt. Mellan vilostunderna måste jag göra något för att hålla humöret uppe och tänka på annat. Jag utbildar mig genom att läsa de mest fantastiska bloggar om tygdockor (se i vänsterkanten där man kan gå in på minafavoriter) och jag syr lite emellanåt. När man är van vid att alltid ha något i händerna, är det en avkoppling och balsam för själen att tänka på annat en stund. Lååångsaamt, några stygn i taget...

Nu har jag utifrån ett Mirian Gourley mönster konstruerat ett eget dockmönster. Det ursprungliga mönstret var en 65 cm docka. Min docka är ca 45 cm (17-18") lång. Jag ville prova att göra en docka som sitter bra, och därför är benen böjbara. Jag har också provat ett annat sätt att fästa huvudet eftersom jag ville att att ansiktet skulle få lite höjd. Tack vare utmärkta instruktioner på http://www.northdixiedesigns.com/ har jag nu fått nya idéer för att uppnå just detta med att 'bygga ut' ansiktet med endast tyg. Det ska jag prova snarast!

Klänningen som hör till dockan, är helt handsydd. Det tar lång tid, och är så avkopplande för själen att sy för hand tycker jag.                                        

6 kommentarer:

  1. Jag är så imponerad av dig. Du gör helt fantastiska saker! Väskan du visade igår blev jag helt kär i.

    Min mailadress: maria.fredriksson.ezer@gmail.com

    Vad bra att tårtan blev uppäten. Kram!

    SvaraRadera
  2. This doll looks adorable! Pretty dresses too.

    SvaraRadera
  3. Thank you for your kind comments Mia and Elaine!

    SvaraRadera
  4. Fantastiska skapelser... Jag skulle vilja beställa en docka. Med krinolin och Lite Marie Antoniettkänsla.... Vad tror du.... Kan det vara något att bita i.... Skulle passa så bra i butiken. kram J

    SvaraRadera
  5. Hej godingen,
    Tack för titten... Och håll nu tummarna för att det blir som jag tänkt... En sak i huvudet en annan i verkligheten. Vad kul att kommma på fest... ler.. kram j

    SvaraRadera
  6. I love your Prims! (That's what we call these kind of dolls..do you all call them Prims?) ADORABLE. I don't know how to type this is your lovely language, I hope you understand. :o)
    Following you as well,
    cheers!
    natalie

    SvaraRadera